Programmering och kodning på skolschemat? – Nyhetsmorgon – tv4.se

See on Scoop.itTablet opetuksessa

Datakodning är något som nästan kommer att bli en förutsättning för många framtida yrken. Ska man sätta programmering på skolschemat redan i grundskolan? Christine Johnson, verksamhetschef för IT/NTI-gymnasiet, är i studion för att diskutera ämnet.

Dafnord ‘s insight:

Ohjelmointi on tietoteknisten taitojen kuningaslaji. Se puuttuu kouluistamme. Tietotekniikka ei ole niin kuin ruoanlaitto: patojen ja kattiloiden käyttöä ja valmiiden reseptien soveltamista. Tietotekniikka on monisäikeinen ja itsenäinen oppiala. Siinä kysytään tietoja, taitoja, ja asenteita, eikä siinä voi sivuuttaa arvoja ja etiikkaa. Kompetenssit eivät voi syntyä yksin informaalista tietä. Tietotekniikka kuuluu elimellisesti STEM-oppiaineisiin (tiede, teknologia, insinööritaidot, matematiikka). Tietotekniikan opetuksen on oltava yhtä itsenäistä, fokusoitunutta ja pätevää kuin oppiaineiden yleensä. Jatkossa edes omien asioiden hoitamisesta ei selvitä ilman tietotekniikkaa, ammatin harjoittamisesta puhumattakaan. Peliohjelmoinnin osaaja on tänä päivänä yhtä kovan tason ammattilainen kuin paperi-insinööri eilen. Jos tietotekniikkaa olisi opetettu Suomen kouluissa yhtä loogisesti ja järjestelmällisesti kuin Virossa, saatettaisiin Suomenkin kouluissa olla yhtä pitkällä oppilaiden tietoteknisessä osaamisessa.

See on www.tv4.se

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: